Wednesday, July 4, 2007

ХУУЛЬ ГУУЛЬ БОЛОХЫН ЦАГТ

Нvvдэлчдийн єлгий нутагт єдгєє мэдэгдэж буйгаар 2200 жилийн ємнє анхны нэгдсэн тєр буй болжээ. Монгол vн­дэс­тэн энэ нутгийг дангаар эзэгнээд лавтайяа мянга гаруй жил болж байна.

Чингэ­сийн тєр vvссэний 800 жилийн ойг єнгєрсєн жил тэмдэг­лэлээ. Англи, Франц, Орос гээд Европын голлох орон мянган жилийн л тvvхтэй. Этиоп, Либери гээд ганц хоёр орныг эс тооцвол Африк тэр чигээрээ 50 жилийн тvvхтэй. АНУ 250 нас хvрээгvй бол Латин Америк 200 жилийн ч тvvх vгvй. Гурван мянгаас дээш жилийн тvvх уламж­лалтай Хятад, Энэтхэг, Из­раил гэсэн гуравхан иргэншил vлдсэн. Ингэхээр Монголын тєрийн тvvх дэлхийд ахмадын нэгд багтана.
Гэвч орчин vеийн тєр хэмээх бараг л тэс ємнєє шахам нэг ойлголт байна. Таван мянган жилийн тvvхтэй хя­тадууд орчин vеийн тєрийн системийг дєнгєж 1912 онд буй болгосон гэхээр энэ нь харьцангуй ойлголт юм. XII зуунд Магна Картын гэрээ­гээр Англид эхэлсэн тєрийн тухай шинэ ойлголт хэдэн зууны турш тєлєвшсєєр АНУ болон Францад XVIII зууны эцсээр амьдралд нэвтэрч эхэлжээ. Орчин vеийн тєрийн систем буй болгоход На­полеон их vvрэг гvйцэтгэсэн гэдэг. Наполеон ч єєрєє эзэн хаан болж байсан, тэгэхээр энд ардчилал, бvгд найрам­дах ёс, фашизм, коммуниз­мын тухай яриагvй, зєвхєн орчин vеийн тєрийн систе­мийн тухай єгvvлж байна.
Орчин vеийн тєрийн сис­тем байгуулах анхны оролд­лого Монголд 1911 онд тусгаар тогтнолоо олуут буй болжээ. Гэвч 1915 оны Хиагтын гэрээ­гээр энэ оролдлого дуусгавар болсон. Ингээд цаашлаад Зєвлєлтийн хяналт тогтов. Ингэхээр монголчууд 1691 оноос 1990 он хvртэл яг 300 жил єєрийн тєрийг барьж бодлогоо тодорхойлж бай­сангvй. Vvнээс 220 жил Манж Чин улсын эздийн вассал улс байсан бол 70 жил нь Зєв­лєлтийн дагуул улс байлаа. Нvvдэлчдийн уламжлал бич­гэн бус аман хэлбэрээр хадгалагддаг. Аман яриа яв­цын дунд есєн шидийн зvйл­тэй холбогдчихдог учир ба­римт гэхээсээ домгийн зvйл аймагт хамрагдана. Тэр дун­даа тєр барих домгон уламж­лал 300 жилийн завсартай болчихоор энэ нь бvр ч дом­гоос халиад vлгэрийн агуул­гатай болж орхино. 1911 онд байгуулагдсан тєр нь дээд доод хурал, таван яам, тєрийн одон гэх зэргээр орчин vеийн тєрийн гадаад хэлбэрийн зарим элементийг дуурайсан тал бий боловч мєн чанарын хувьд мєнєєх домгийн тєрийн агуулгатай автократ, теократ маягийн бvтэц байлаа. Эн­дээс “бид тєр барих туршлага vгvй” гэсэн энгийн мєрдлєг гарч ирж байна.
Vнэн чанартаа монгол­чууд бараг хэзээ ч гадны дарлал эрхшээлд байгаагvй улс. 1691 оны Долоннуурын хэлэлцээ нь монголчууд Манж гvрэнд дагаар орно, хариуд нь манж нар мон­голчуудыг хятад vндэстний тvрлэгээс хамгаална гэсэн вассалын гэрээ юм. Vvнээс хойших 220 жилд Монголд тусгай зєвшєєрєлтэй, эргээд жилийн дотор гарах болзолтой хятад худалдаачнаас єєр хэн ч нэвтэрч байсангvй. “Ман­жийн дарлал” гэж ярьдаг бо­ловч Амбаны газар цєєн манж хvн vvрэг гvйцэтгэж байсан болохоос тэрхvv дарлаад байгаа манж нарыг малчин ард хэдэн vеэрээ огт олж хараагvй. 1921 онд хийгдсэн хэлэлцээрээр Зєвлєлт Орос Монголын тусгаар тогтнолыг хvлээн зєвшєєрєєгvй боловч мєн л дээрхийн нэгэн адил вассал маягийн харилцааны тогтоцыг буй болгожээ. 1946 онд хоёр аварга хєрш Мон­голын тусгаар тогтнолыг хv­лээн зєвшєєрсєн авч Зєв­лєлтийн дагуул гvрний статус хэвээр vлдсэн юм. Єєрєєр хэлбэл мєнєєх 300 жилд бие даасан бодлоготой тєрийн систем байгаагvй боловч нєгєє талаас протектрат мая­гийн гадны хамгаалал єм­гєєлєлд оршсоор иржээ.
Гадны дарлал, тvрэм­гийлэл, эзэрхийлэлд байсан ард тvмэн хуулийг vл ойшоох, болбол зєрчих эр­мэлз­лэлтэй байдаг. Гаднаас тулгасан хууль, дvрэм, цааз аргагvйн эрхэнд хvчээр да­гахыг шаарддаг авч vндэст­ний тусгаар тогтнолын мэд­рэмж нь аль болох зєрчих хvслийг хар аяндаа дотор нь суулгаж єгнє. Протектрат, вассаль, дагуул орны иргэд гадны дарлалыг шууд бие дээрээ мэдэрдэггvй ч гэсэн vзэл санааны хувьд мєн л хуультай эвлэрдэггvй. Энэ байдал удаан vргэлжлэхээр хууль нь зєвхєн гадных уч­раас гэдэг утгаа алдаад ерєєс хуулийг vл хvндэтгэх ба­самж­лал vндэстний нийтлэг шинж чанар болно. Монгол хэлэнд байсан цааз гэдэг vгийг манж хэлний хавли буюу хууль гэсэн vгээр ор­луулах болсон нь ч ташуур болоо биз.
Хэн тогтоосноос vл ха­маа­раад хvний нийгэм ямар нэг гэж хэлэхvйц хууль жур­мын дотор хєдєлж байдаг. Энэ нь єєрєє ихэнх тохиол­долд байгалийн шалгарлын явцад буй болдог “шугуйн хуулиас” эрс ялгаатай. Чухам vvгээрээ хvн сvрэг нь био­логийн бусад сvргээс ял­гаатай. Хvний нийгэмд хууль vл vйлчлэх vе бий. Байгалийн гамшиг, нийтийг хамарсан тахал, хvний єєрийнх нь vvсгэсэн дайн байлдаан зэрэг нь хууль эс vйлчлэх нєхцєлийг бvрдvvлнэ, гэхдээ єєрийн хугацаатай, хууль дахин vйлч­илнэ, эсвэл шинэ хууль гарна. Хvний єєрийнх нь сэд­лээр буй болдог нийгмийн хувьсгал нь нэг хууль хvчин­гvй болж єєр хуулийн дэг тогтох шалтаг болно.
Тєр барих залгамж хол­боо 300 жилээр тасарсан;, орчин vеийн тєрийн тогтоц урьд нь байгаагvй, вассаль тєрийн тогтцод бусдын тул­га­сан хуулийн дор олон vе амьдрахдаа хуулийг vл хvн­дэт­гэх нийгмийн сэтгэлгээтэй болсон, сvvлийн 100 жилийн дотор эргэлтийн гэж то­мъёолж болох 5-6 янзын эсрэгцэл хуулийн тогтцод амьдарсан зэрэг шалт­гаа­наас болоод єнєєгийн монгол­чуудын хуульд хандах ханд­лага нь хvн сvргийн олон мянган жил дагаж ирсэн эмх цэгцийн ойлголтоос ихээхэн гажаад байгаа мэт санагдана. “Монголын хууль гурав хоног” гэж хэлэхдээ хvний нийгмийн ерєнхий зvй тогтоцтой таа­рахгvй байна гэхээсээ єєрийн vндэстний сайхан онцлог мэтээр єєрєєрєє бахархах єнгєтэй байдаг нь хуулийг гууль гэж vздэг дотоод сэтгэл­гээнийх нь илрэл биз. Монгол ардын дуунд “хуульгvй ч болоосой доо” гэсэн мєр тааралдана. Магадгvй энэ нь эхэндээ гадны тулгасан ша­хал­танд эсэргvvцэл илэрхий­лэх хэлбэртэй байсан байж болно, гэхдээ магадгvй энэ нь сvvлдээ ерєєс ямар ч хууль vл vйлчлэх нийгмийн байгуу­ламжийн мєрєєдєл болж ху­вир­сан ч байж болох юм.
Ямар хэлбэртэйгээсээ vл хамаараад Тєр бол хуулийг тогтоогч, хэрэгжvvлэгч инсти­туци. Иймээс хууль нь нийг­мийн гишvvдийн ихэнхэд нь таалагдахгvй байлаа ч энэ нь нийгмийн хєдєлгєєнийг зохи­цуулахад чиглэсэн байдаг учир дээд эрэмбээс нь харах ахул муу буюу буруу хууль гэж байдаггvй. Орчин vеийн тєр, тэр тусмаа ардчилсан тєр бол нийгмийн зєвшилц­лийн институци. Зєвшилцєл нь хуулийн хэв хэмжээ, агуулга хэлбэр, норм нор­мативийг тогтооно. Хууль бол зєрчихийг хориглосон шугам. Хуулийг vл хvндэтгэх сэтгэ­хvйтэй ард тvмэн чухам энэ шугаман дээр нь цугаараа гараад хэвтчихдэг. Ийм ний­гэмд эмх журам алдагдан, хvн хоорондын харилцаа нь хv­ний ёсоор явахаа болино. Ингэнгvvт “шугуйн хууль” гэсэн илvvтэй адгууслаг, байгаллаг зохицуулалт эмх замбарааг буй болгоно. Энэ нь хvчтэй нь хvчгvйгээ барьж иднэ гэсэн vг. Homo homini lupus гэж латинаар нэрлэнэ. Xууль гууль болохын эцсийн vр дvн энэ.

1 comment:

Pearle Deppsu said...

Өөрийнхөө бодлыг бас хэлвэл дажгүй шд