Могой гурав тасравч гvрвэлийн чинээ, Монгол гурав тасравч Францын чинээ. Гэвч Францад жилд 75 сая жуулчин ирдэг гээд бодохоор 75 мянган аянчин авч чаддаггvй Монголоос лавтай олон мянга дахин сонирхолтой орон бололтой.
Тээвэр, буудлаа оруулаад нэг жуулчнаас 3000 доллар салгаж чаддагаар нь vржvvлбэл толгой эргэм тоо гарна. Монголд ирдэг жуулчид 2001 онд гэнэт 18 мянгаас 200 мянга хvртэл єссєн юм. Гэхдээ энэ бол тоонд дуртай Ерєнхий сайдын маань л амжилт л даа. Жуулчин гэж хэнийг хэлэх вэ гэдэг олон улсын vзvvлэлт байдаг. Тэр жишгээр тоолдог байсныг монгол л биш бол хилээр орж гарсан гадаад нохойг хvртэл тоолоод унахаар ийм болсон хэрэг. Яг vнэндээ жуулчид уржнангаас тун их єсєх хандлагатай боллоо. Єнгєрсєн жил зєвхєн Японоос гэхэд 18 мянган жуулчин иржээ. Улаанбаатар хот ердєє 15 мянган жуулчны багтаамжтай гэж бодоход манайдаа л ахадсан тоо л доо. Гэхдээ єнгєрсєн хоёр жилд айлаар суудаг жуулчид их болж энэ талын бvхэл бvтэн сvлжээ буй болжээ. Гийчид ихсэх тутам энэ vйлчилгээ улам єргєсєхийн сацуу буудлын тоо ч нэмэгдэнэ. Ингэхээр жуулчлал нь ДНБ-д томоохон хувь эзлэхvйц сvрхий ланжгар салбар болох найдвар байна.
Монгол бол харьцангуй хямдхан орон. Vзэж хараад байх тvvхийн дурсгал зэрэг зvйлээр тарчигхан боловч онгон байгаль, морь мал гэсэн атракционоороо хэрдээ дажгvй сонирхол татна. Архангай, Євєрхангайн чиглэл рvv гадаадын тєдийгvй дотоодын жуулчлалын сvлжээ vvсэн улам томорч, тэр чинээгээрээ жуулчлалаар амьдрагсад улам олон болж байна. Vйлдвэрлэл хєгжєєгvй, ер нь уул уурхайг эс тооцвол хєгжих ч магадлал багатай манай оронд жуулчлал хєгжсєнєєр ажлын байр ихсэхийн сацуу хvмvvс ч дагаад соёлжино доо.
Гэхдээ жуулчлалын бизнес хєгжихєд Тєр гэж нэг гай ёстой гvйх нохойд “бие засах” нохой саад гэгчээр зам дээр юу яагаад vнэхээр гай болж байна. Єдгєє аль ч оронд агаарын тээвэр нь ердийн хэрэглээ болжээ. Онгоц нь автобус маягийн хэрэглээ болж байна. Европ дотроо хаашаа ч ниссэн 50 долларт багтдаг боллоо. Элдэв тусгай vйлчилгээ, худалдаа гээд байх юмгvй, тэр байтугай заасан суудал ч байхгvй, интернэтээр тасалбарыг нь захичихдаг, хожигдвол тийз нь шууд хvчингvй болдог гэх мэт. Ємнєд Азийн орнууд ч ийм сvлжээ буй болгоод дотроо 100 орчим долларт нисдэг болжээ. Vнэ шалдаа буутал унаж хvн тєрєлхтєн аялан жуулчлахад унааны хувьд тєдийгvй vнэ хєлсний хувьд бэрхшээл vгvй болж байна. Гэтэл Монгол руу ирж очно гэдэг vнийн хувьд гайхмаар єндєр, ид жуулчлалын vе болох зундаа суудал олох аргагvй. Яагаад гэвэл агаарын тээврийн ганц компанитай, тэр нь Тєрийн мэдлийнх. Тєр яаж шvv бизнес хийдгийн хамгийн сайхан таарсан сонгодог жишээ бол МИАТ.
Євєр монголчууд жилдээ сая шахам жуулчин хvлээж авна. Бээжин хvртэл ниссэн япончуудад талын монголчуудыг vзvvлэх, морь унуулах, тэмээ харуулах, гэрт хонох саналыг тавиад далимд нь цагаан хэрэм vзvvлдэг аж. Тэдэнд vнэндээ ар нь байна уу, євєр нь байна уу монгол л бол монгол. Гол нь ёс заншил, атракционтой нь танилцах гэж яваа хvмvvс шvv дээ. Нийт зардал нь хямдхан. Vйлчилгээ сайн. Манайд олон жуулчин ирээд л байвал тvvнээ дагаад vйлчилгээ ч адилхан сайжирна. Яагаад гэвэл энэ бизнесийг хувь хvмvvс хийж байгаа учраас. Харин жуулчдыг авч ирэх асуудлыг яруу алдарт Тєр маань хариуцдаг. Япончууд тусгаар тогтносон Монгол руу ирэх гэж бєєн юм болно. Vнэ нь Европ орох шиг єндєр. Манай Тєрийн бодож байгаагаар япончууд тєлбєрийн чадвар сайтай юм чинь илvv тєлєх ёстой гэнэ. Таныг дэлгvvрт ороод талх авах гэтэл худалдагч нь “уг нь талх ийм vнэтэй гэхдээ та баян хvн учраас тав дахин илvv тєл” гээд мээктээд унавал яахав? Тэгээд нислэг байхгvй, суудал олдохгvй. Арай гэж ирээд адилхан л тэмээ, морь vзэж гэрт хонож, Чингэсийн тухай домог сайрхал сонсоно шvv дээ. Ирэх япон жуулчны тоо 50 мянгад хvрчих юм бол ЖАЛ компани Улаанбаатар руу нислэг хийх болно. Араас нь АНА ч ниснэ.
Тєлбєрийн чадвар сайтай тэднийг яаж нааш нь 50 мянга болтол нь татах вэ? Солонгосын АСИАНА компани учрыг нь олчихжээ. Тэд япон жуулчдыг Сєvлээр дайруулан Улаанбаатарт авч ирэх хямдхан нислэг нээхээр шийдэв. Гэтэл Сєvл Улаанбаатарыг холбодог КАЛ компанийн хувьд илvv єрсєлдєгч хэрэггvй нь мэдээж. Тэдний хувьд Асиана-г замаасаа зайлуулах хамгийн хялбар арга бол Монголын Тєр. Ингээд л манай хариуцах дарга нартай нь хавсайдаж байгаад нислэгийг тасалж, урьдчилсан гэрээг хvчингvй болгож орхив. Тэдний тал бодвол тєлбєрийг нь хариуцаа биз, монгол дарга нар гэнэт шийдвэрээ єєрчлєн увайгvйтэх амархан vvргийг нь гvйцэтгэжээ.
Уул нь улсаас тоносон мєнгєє байнга булаацалдан нохой мэт хэрэлдэн ээлжлэн биенээ сольж суухаас єєр ажилгvй миатчин-дарга нар хусах юмныхаа тогоог томруулчихвал алинынх нь ч идэш нэмэгдэх учиртайсан. Асиана япончуудыг зєєгєєд, тэдний тоо олшрохоор Японы агаарын тээврийн компаниуд єєрийн эрхгvй араас нь нэмэгдээд, дагаад Монголд ирэх жуулчдын тоо єсєєд гэх мэтээр алсыг харвал єнгєлєг л байна. Даанч авлигачидад тийм сайхан панаалтай билгийн нvд алга. Єнєєдрийн жипнээс маргаашийн алтны уурхай дээр шvv дээ уг нь, тэдэнд. Дараа нь яахав дээ, Америк руу л зугтаачихгvй юу.
МИАТ-ийг хувьчлах тухай яриа хєєрєє арав гаруй жилийн ємнєєс эхэлсэн. Гэвч “би л идэж чадахгvй бол єєр хэн ч идэх ёсгvй, тэрэнд орвол сєнєвєл таарна” гэсэн гvн ухааны зарчим vйлчлээд урагш vл гишгvvлнэ. Яахав дээ, нэг нь луйварчингаа дуудуулж байгаад авна л биз, гол нь авсан хvн ямар ч мангуу байгаад Тєрєєс арай дээр аваад явах нь лавтай. Шоо хаяж байгаад vнэгvй єгчихсєн ч яадаг юм. Асуудал энэ хэдэн тvрээсийн ямбий онгоцонд байгаа юм биш шvv дээ. МИАТ гэдэг Монголын агаарын орон зай эзэгнэх эрхтэй нэрэнд л бий. Энэ нэрийг хэн нэгний духан дээр наачихаад л, тєр зайгаа барьчих юм бол Монголд жуулчлал ч мєн хєгжихєєр байнаа, аан? Жуулчлал хєгжчих юм бол “юун наадам, юун цагаан сар” гээч юм болж ёстой пээдийхгvй юу. Тєр аянчин жуулчин авч нисэн амьтан хvн айлгаж байхаа больчих юм бол шанд нь цалин тэтгэвэр нэмэхээ больсон ч болно шvv дээ. Жуулчлал тэр байтугай мєнгє єгєх юм чинь. МИАТ хувьчлагдчихвал тvvн рvv шатахуун энэ тэр шахахын тулд сайд дарга, дивтаат болно гэж алалдаж амьтан хvн цочоодог сайн гаруудын тоо цєєрч ядахнаа чих амрахсан.
Sunday, July 1, 2007
ТОГООГОО ТОМРУУЛБАЛ ХУСАХ ЮМ НЭМЭГДЭНЭ
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment